-->

UBK Seiring

Selamat datang ke Blog UBK Seiring .Warga sekolah kini boleh berinteraksi melalui blog dan facebook.Klien akan dilayan secara online.Perkhidmatan ini membuka ruang yang seluasnya untuk warga sekolah berinteraksi dengan kami tanpa mengira di mana jua mereka berada pada bila-bila masa.Adalah diharapkan perkhidmatan yang direkayasa ini akan dapat memberikan impak yang positif kepada warga SMK Seri Nering keseluruhannya.

Halaman

  • Laman utama
  • Maklumat Sekolah
  • Maklumat GBK
  • PRS
  • Aktiviti UBK 2011
  • Kemahiran Belajar
  • Pautan IPT
  • Maklumat Perkhidmatan B&K
  • Kerjaya
Selamat Datang Ke Blog UBK Seiring (Unit Bimbingan & Kaunseling SMK Seri Nering)

Khamis, 3 November 2011

Modul Latihan PRS Unit 1






TAJUK:   KESEDARAN KENDIRI 

Pengenalan


Merupakan satu pendekatan dalam Bimbingan Dan Kaunseling yang boleh digunakan oleh Guru Bimbingan untuk melatih Pembimbing Rakan Sebaya.Kesedaran kendiri ini memberi pendedahan terancang ke arah pembentukan sikap yang positif.Keyakinan diri,nilai-nilai diri ,perkembangan yang positif  dan sifat-sifat kepimpinan bagi melahirkan pelajar-pelajar yang bertanggungjawab.

Pengertian


Kesedaran Kendiri membawa maksud menyedari sifat-sifat yang ada pada diri sendiri iaitu positif dan negatif.Sifat positif merupakan potensi yang ada pada diri individu yang perlu diperkembang dan perteguhkan untuk membolehkan seseorang individu itu berfungsi dengan produktif dan berkesan.Sifat negati merupakan kelemahan diri yang harus dikenalpasti dan berusaha untuk mengatasinya.

Seseorang PRS berfungsi sebagai (Pembimbing Rakan) untuk mengenalpasti sifat positif dan negatif yang ada pada dirinya.Tahap kesedaran kendiri yang tinggi atau yang mendalam membolehkan seseorang itu sentiasa menilai dirinya dan berusaha untuk mempertingkatkan potensi yang ada ke arah kepimpinan yang lebih berkesan.

Rasional


Setiap individu mengalami perkembangan sahsiah pada tahap-tahap tertentu dari segi tabii,pengalaman dan pembelajaran.Dengan itu amatlah mustahak kesedaran kendiri itu dicungkil,dikembangkan dan diperteguhkan suapaya terbentuk sahsiah yang positif dan sifat untuk membolehkan individu berkenaan berfungsi dengan lebih berkesan.

Objektif


Antara objektif yang hendak dicapai ialah:

  1. Menahami kekuatan dan kelemahan diri.
  2. Memahami nilai diri sendiri dan orang lain.
  3. Membina kepercayaan pada diri sendiri dan orang lain.
  4. Memberi maklum balas  yang menolong.
  5. Membuat pendedahan kendiri yang sesuai.
  6. Mengenalpasti sikap positif diri untuk dihayati dan diamalkan.


AKTIVITI 1

MARI BERKENALAN

Aktiviti            :           Rantai Nama

Masa                :           15 minit

Alat                 :           Tiada

Objektif           :           1.         Untuk mengetahui dan mengingatkan nam rakan-rakan
 peserta di dalam kelompok.
                       
2.                  Untuk berkenalan di antara satu sama lain.

Langkah:

1          :           Peserta –peserta dan fasilitator duduk di kerusi dalam susunan bentuk
 bulatan.

2.         :           Fasilitator memulakan dengan mengenalkan namanya seta nama panggilan
(yang ingin digunakan dalam kelompok).

3.         :           Peserta pertama di sebelah kanan fasilitator memperkanalkan nama nama
fasilitator dan namanya.

4.         :           Begitulah juga peserta yang kedua memperkenalkan nama fasilitator ,
peserta pertama dan dirinya.

5          :           Aktiviti begini diteruskan bergilir-gilir sehingga semua peserta
diperkenalkan.

6          :           Fasilitator berbincang dengan peserta-peserta apakah pengajaran yang
mereka terima melalui aktiviti tersebut. Antara isi perbincangan ialah seperti:

v  Perkara yang disebut berulang-ulang senang untuk diingat.
v  Kita merasa lebih selesa jika orang lain kenal dan memanggil kita dengan sebutan nama.
v  Menyedari bahawa manusia sukar mengingati banyak perkara dalam satu jangka waktu yang singkat.

 



 

 

AKTIVITI 2

 

BERKONGSI PENGALAMAN DAN HARAPAN


Aktiviti            :           Duniaku

Masa                ;           120 minit

Alat                 :           Pen/pensil, kertas lukisan/ kertas manjung

Objektif           :           1.         Melatih dan menggalakkan pelajar membuat pendedahan –
kendiri dengan lebih terbuka dan mendalam.
                                   
2.                  Melatih peserta-peserta supaya melakukan pendedahan kendiri yang sesuai pada masa dan individu tertentu.

3.                  Memperkenalkan etika yang asas yang harus dipegang dan dijadikan panduan oleh PRS.


Langkah:

1.                  Fasilitator memberikan sehelai kertas lukisan/kertas manjung kepada setiap peserta.

2.                  Fasilitator mengarahkan peserta melukis lambang diri di atas kertas lukisan mengikut langkah berikut:
a.       lukis satu bulatan besar pada kertas manjung/kertas lukisan masing-masing

b.      bahagikan bulatan itu kepada tiga bahagian dan nombor bahagian 1,2 dan 3.

c.       Bahagian 1 :
Lukis satu simbol yang melambangkan pengalaman diri anda masa lampau.

Bahagian 2 :
Lukis satu simbol yang melambangkan diri pada masa sekarang.

 Bahagian 3
Lukis satu simbol yang boleh melambangkan diri pada masa akan datang.

3.                  Setiap peserta secara bergilir-gilir diminta menjelaskan kepada peserta-peserta lain maksud simbol yang dilukisnya itu.

4.                  Semasa penjelasan pembentangan itu  dibuat, peserta-peserta lain digalakkan bertanya dan berkongsi pengalaman.

5.                  Proses ini diteruskan hingga kepada peserta lain.

6.                  Fasilitator membimbing peserta berbincang tentang pengajaran yang mereka terima melalui aktiviti ini iaitu:
v  Ada orang tidak mahu menceritakan tentang dirinya secara langsung tetapi melalui simbol dia lebih selesa dan terbuka untuk mendedahkan dirinya.
v  Berkongsi pengalaman dapat mempertingkatkan kepercayaan kita kepada orang lain dan ioni dapat mewujudkan perhubungan yang lebih mesra.
v  Melalui pendedahan pengalaman-kendiri dapat menggalakkan peserta bercakap.

7.                  Fasilitator mengaitkan peranan PRS dalm menbina perhubungan mesra dengan perkongsian maklumat diri yang sesuai dan menyimpan maklumat diri kawan yang sulit.


     

AKTIVITI 3


PENEROKAAN KENDIRI

Aktiviti 3.1      :           Cermin Diri

Masa                :           60 minit

Alat                 :           Kertas pendua, pensil/pen

Objektif           :          1.         Supaya peserta mengenal pasti kekuatan dan kelemahan
diri sendiri.
                                   
2.                  Memupuk kekuatan diri dan berusaha mengatasi kelemahan diri.

Langkah :

1.                  Fasilitator meminta peserta duduk dalam satu bulatan.

2.                  Fasilitator mengedarkan kertas pendua kepada peserta dan meminta peserta melipat dua kertas tersebut.

3.                  Fasilitator meminta peserta memikir dan mencatat sifat-sifat positif yang ada pada dirinya diruang sebelah kiri kertas.

4.                  Peserta menomborkan sifat-sifat positif diri mengikut keutamaan.

5.                  Fasilitator membimbing perbincangan kelompok mengenai hanya satu sifat
positif paling utama pada tiap-tiap peserta. Perbincangan meliputi reaksi peserta terhadap sifat kekuatan yang dinyatakan dan memberi cadangan bagaimana kekuatan tadi boleh digunakan dengan sebaik-baiknya.

6.                  Fasilitator membawa fokus perbincangan kepada:
v  Setiap individu mempunyai kekuatan dan kelemahan diri .
v  Memberi keinsafan pada diri dan berusaha untuk memperbaiki kelemahan diri.


AKTIVITI 4

                                 KEYAKINAN DIRI

Aktiviti            :           Si Buta Sayang

Masa                :           40 minit

Alat                 :           Kain penutup mata (bagi setiap peserta)

Objektif           :           Untuk menyedarkan tentang faktor-faktor yang menyebabkan
seseorang itu mempunyai keyakinan dan kepercayaan terhadap diri sendiri dan orang lain.
Langkah:

1.                  Peserta diminta memilih pasangan masing-masing dan menamakan diri A dan B.

2.                  Peserta diberi sehelai kain penutuip mata dan A menjadi si buta dengan mengikat
kain itu menutup matanya.

3.                  Peserta B tidak menutup mata dan menjadi pemandu.

4.                  Pemandu dikehendaki memberi panduan dan arahan yang tertentu kepada si buta sambil berjalan( seelok-eloknya dikawasan perkarangan sekolah) Si buta dikehendaki mematuhi arahan rakannya

5.                  Peserta diminta bertukar peranan .

6.                  Fasilitator membimbing perbincangan selepas aktiviti ini dijalankan.
v   Peserta diminta mengingat semula pengalaman dalam aktiviti yang telah dijalankan.
v  Apakah perasaan mereka pada masa menjadi si buta dan pemandu.
v  Mengapakah mereka memberi reaksi-reaksi tertentu dalam aktiviti ini.

Pengajaran yang boleh diingati ialah :
v  Kita perlu yakin kepada diri sendiri dan orang lain untuk mencapai sesuatu cita-cita / matlamat.
v  Keyakinan diri akan membawa kepada kejayaan.
v Bila seseorang telah percaya kepada kita, dia akan berasa selesa.Begitulah juga jika rakan-rakan percaya kepada PRS. Mereka akan lebih rela berkongsi perasaan.PRS harus menghormati kepercayaan yang diberi oleh rakan-rakan mereka
Dicatat oleh ubk seiring di 11:44 PTG
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest
Label: PRS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)

BARISAN GURU SMKSN

Guru Lelaki --> 38
Guru Perempuan --> 82
Jumlah Keseluruhan --> 120

ENROLMEN PELAJAR SMK SERI NERING

Pelajar Lelaki --> 783
Pelajar Perempuan --> 846
Jumlah Keseluruhan --> 1629


Halwa telinga..sila klik

Carian

Penyumbang

  • Nana
  • ubk seiring

Waktu solat

Solat-solat sunat

  • http://www.tayibah.com/eislam/solatsunat.htm

Alunan Zikir


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

Doa-doa harian

  • http://doaharian.blogspot.com

MASA ITU EMAS

Arkib Blog

  • ▼  2011 (108)
    • ▼  November (83)
      • Laporan Aktiviti Unit Bimbingan & Kaunseling 2011
      • Program Pasca PMR 2011:Pertandingan Badminton Bere...
      • Program Pasca PMR 2011:Peraduan Melukis Poster sem...
      • Program Pasca PMR 2011:Peraduan Teka Silangkata se...
      • Kursus Merekayasa Pembimbing Rakan Sebaya Pkt Nege...
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 6 Bawah
      • Program Motivasi Peperiksaan PMR/SPM 2011
      • Program Bual Bicara:Meniti Jejak Kecemerlangan Ber...
      • Program Gerakan Keremajaan Murid Perempuan Tkn 1 - 6A
      • Majlis Temu Murni PMR/SPM/STPM 2010
      • Taklimat Kemasukan ke IPTA pelajar lepasan STPM 2010
      • Program Bual Bicara:Meniti Jejak Kecemerlangan Ber...
      • Laporan Pencapaian Persatuan Pembimbing Rakan Seba...
      • Laporan Pencapaian Persatuan Pembimbing Rakan Seba...
      • Laporan Aktiviti Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya...
      • Pertandingan Roket & Paracute Antara kelab/Persatu...
      • Bengkel Kecemerlangan Pelajar Halus STPM Siri 1
      • Program Gerbang Kerjaya Hospitaliti & Kembara Ke D...
      • Hari Kerjaya Dalam Bidang Sains Kesihatan
      • Bengkel Kecemerlangan Pelajar Halus STPM Siri 2
      • Seharum Seroja 6 Atas
      • Seharum seroja 3
      • Seharum Seroja 5
      • Senarai Ahli PRS Tahun 2011
      • AJK PRS Tahun 2011
      • Teknik Mencari kerjaya yang sesuai berdasarkan kae...
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 4,2011
      • Terapi Warna
      • 22 Makanan yang baik untuk minda
      • Petua kuatkan daya ingatan
      • Kekuatan Sedekah
      • Bina peribadi ketika makan
      • Hanya Ingin Mengingatkan
      • Tips untuk merubah perlakuan negatif demi kesejaht...
      • Senyum Satu Sedekah
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 1,2011
      • Lokasi SMKSN
      • Program Matrikulasi Sesi 2011/2012
      • Kelebihan Tingkatan 6
      • Solatlah Kamu Sebelum Kamu disolatkan
      • Bagaimana Memotivasikan Diri Sendiri
      • Barisan Pentadbir SMKSN
      • Anda sedang bercouple?
      • Anda Ingin Bercinta?
      • Cara Mengurus Kemarahan
      • Cara Menangani Marah
      • Pengenalan PRS
      • Modul Latihan PRS Unit 4
      • Modul Latihan PRS Unit 3
      • Modul Latihan PRS Unit 2
      • Modul Latihan PRS Unit 2
      • Modul Latihan PRS Unit 1
      • Kerjaya Dalam Bidang Sains Teknologi
      • Pekerjaan Mengikut Kelayakan Akademik
      • Persediaan Terakhir Menjelang Peperiksaan
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS-KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIK...
      • Teknik Pengurusan Masa
      • Teknik Mengambil Nota
      • Teknik Ulangkaji Yang Berkean
      • Belajar Berkumpulan
      • Teknik Mengulangkaji
      • Teknik Menguatkan Ingatan
      • Senarai Pelajar STPM 2010 yang berjaya melanjutkan...
      • Senarai Pelajar SPM 2010 yang berjaya melanjutkan...
      • Lagu PRS
      • Kemana Selepas SPM
      • Pelajar Cemerlang STPM Tahun 2010
      • Pelajar Cemerlang SPM Tahun 2010
      • Kenali GBK(Bendahari)
      • Kenali GBK (Pen SU)
      • Kenali GBK (SU)
      • Kenali Ketua Kaunselor SMKSN
      • keluasan kawasan sekolah
      • sejarah perkembangan sekolah hingga sekarang
      • sejarah sekolah SMKSN.
      • lagu sekolah
      • moto sekolah
      • piagam sekolah
      • misi sekolah
      • Visi sekolah
    • ►  Oktober (23)
    • ►  Januari (2)

Online users

Online Users

Jumlah Paparan Halaman

Pengikut


ShoutMix chat widget
get this [close]

Kaunselor kanan SMK Seri Nering

Kaunselor kanan SMK Seri Nering
Tn Hj Mohamad Fauzi Alias

Barisan GBK SMKSN

Barisan GBK SMKSN
Pn Norhayati Mohamed Daud,Pn Hasmaliza Harun,Pn Norzuriana Madri,Tn Hj Mohamad Fauzi Alias

Carian mengikut label

  • Aktiviti PRS (6)
  • Aktiviti UBK (28)
  • Kemahiran belajar (11)
  • Maklumat GBK (5)
  • Maklumat Perkhidmatan (6)
  • Maklumat Sekolah (14)
  • Motivasi (5)
  • PRS (9)
  • Psikososial (4)
  • Tazkirah (6)
  • kerjaya (10)
Backgrounds & Purple Backgrounds
Tema Tetingkap Gambar. Dikuasakan oleh Blogger.