-->

UBK Seiring

Selamat datang ke Blog UBK Seiring .Warga sekolah kini boleh berinteraksi melalui blog dan facebook.Klien akan dilayan secara online.Perkhidmatan ini membuka ruang yang seluasnya untuk warga sekolah berinteraksi dengan kami tanpa mengira di mana jua mereka berada pada bila-bila masa.Adalah diharapkan perkhidmatan yang direkayasa ini akan dapat memberikan impak yang positif kepada warga SMK Seri Nering keseluruhannya.

Halaman

  • Laman utama
  • Maklumat Sekolah
  • Maklumat GBK
  • PRS
  • Aktiviti UBK 2011
  • Kemahiran Belajar
  • Pautan IPT
  • Maklumat Perkhidmatan B&K
  • Kerjaya
Selamat Datang Ke Blog UBK Seiring (Unit Bimbingan & Kaunseling SMK Seri Nering)

Khamis, 3 November 2011

Modul Latihan PRS Unit 2


TAJUK :   ASAS KOMUNIKASI

Pengenalan


Asas komunikasi ini memberi kefahaman kepada peserta-peserta mengenai maksud komunikasi.Penekanan  adalah terhadap cara-cara memahami aspek-aspek yang sesuai dalam perhubungan individu bagi mewujudkan perasaan saling memahami dan saling menerima.

Matlamat


  1. Melahirkan sekumpulan PRS yang terlatih yang boleh berkomunikasi dengan berkesan.
  2. Melahirkan sekumoulan PRS terlatih yang sentiasa membaiki cara-cara berkomunikasi dalam kehidupan harian.

Objektif


1.Dapat menguasai kemahiran asas komunikasi yang berkesan denga rakan sebaya dalam  
   perhubungan seharian.

2. Berupaya berinteraksi dengan baik agar dapat diterima oleh rakan sebaya sebagai
    pembimbing yang berkesan.

3. Menguasai kemahiran memahami perasaan rakan melalui tingkahlaku bukan lisan.

4. Dapat memberi respon yang sesuai dan menghormati perasaan rakan.

















ASAS KOMUNIKASI

AKTIVITI 1

Aktiviti             :         Cuba teka

Masa                 :         40 minit

Alat                   :         Mesej di dalam sampul( satu kumpulan satu sampul)

Objektif            :         Untuk menguasai kemahiran memahami perasaan rakan melalui
tingkahlaku bukan lisan .



Langkah:

  1. Peserta diminta berada di dalam kumpulan bersama fasilitator.

  1. Seorang pelajar secara sukarela mengambil dan membuka sampul yang
berisi mesej untuk dibaca dan menyampaikan mesej tersebut secara
bukan lisan.

  1. Fasilitator akan bertanya kepada setiap peserta tentang apakah maksud
mesej yang disampaikan.

  1. Ahli kumpulan akan cuba meneka.

  1. Fasilitator akan meminta peserta yang melakonkan mesej membacakan
mesej secara lisan.  

  1. Aktiviti diulangi dengan mesej-mesej yang lain.

  1. Fasilitator  dan ahli akan merumuskan falsafah dan objektif  aktiviti.













AKTIVITI 2

Aktiviti            :           Komunikasi Sehala dan Dua Hala

Masa                :           1 jam

Alat                 :           2 helai kertas kosong bagi tiap-tiap peserta, pensil lukisan
contoh.(gambarajah 1)

Objektif           :           Selepas aktiviti ini peserta-peserta akan :
1.                  Memahami konsep komunikasi sehala dan dua hala.

2.                  Menyedari konsep kepentingan komunikasi dua hala.

3.                  Menyedari bagaimana pentingnya komunikasi melalui penggunaan perkataan yang betul dan gerak geri yang sejajar.

4.                  Memahami pentingnya kemahiran mendengar dalam proses komunikasi.

Langkah :

1.                  Semua peserta duduk dalam bulatan, setiap peserta diberi 2 helai kertas kosong.

2.                  Fasilitator memberi arahan berikut untuk dilukis oleh peserta. Peserta tidak dibenarkan bertanya. Arahan diulangi 2 kali sahaja.

a.       Lukis satu bulatan

b.      Dalam bulatan itu, lukis 3 bulatan kecil.

c.       Di atas bulatan lukis bentuk segi empat tepat

d.      Di kiri dan kanan bulatan, buat 2 garis panjang yang selari dan satu bulatan di hujung.

e.       Di bawah bulatan tadi, lukis satu empat segi bujur .

f.       Di bawah empat segi bujur, lukis 2 garis panjang ke bawah selari dan 2 bulatan di hujung 2 pasang garis panjang tadi.

3.                  Di atas kertas lain, peserta diminta melukis kali kedua dengan arahan yang sama 
tetapi kali ini mereka dibenarkan bertanya.

4.                  Peserta diminta meletakkan kedua-dua lukisan mereka di lantai di hadapan masing-masing.

5.                  Peserta diminta membandingkan kedua-dua lukisan mereka dengan lukisan contoh. Mereka digalakkan memberi maklum balas berkenaan perbezaan perasaan mereka sewaktu melukis kali pertama dan kali kedua.

6.                  Fasilitator menggalakkan peserta berbincang tentang aktiviti tadi dengan memberi fokus kepada:
v  Kesukaran berkomunikasi sehala – menerima arahan tanpa diberi kesempatan menyoal boleh menimbulkan berbagai-bagai perasaan negatif di kalangan individu.
v  Komunikasi sehala boleh menyebabkan mesej berubah dan tidak tepat, mengikut tafsiran sendiri.
v  Pentingnya mendengar arahan dengan teliti dan memberi respon yang menggalakkan komunikasi.

       7.        Fasilitator mengaitkan aktiviti ini dengan peranan PRS sebagai seorang pendengar dan pemberi respon yang menggalakkan, pada masa berinteraksi dan berbual dengan rakan, terutama dengan mereka yang sedang menghadapi kebimbangan.





























 




























                                         Gambarajah 1



AKTIVITI 3



Aktiviti              :        Sebarkan senyum dan salam

Masa                 :         Ketika aktiviti outreach/lawatan(ke rumah orang tua/anak yatim)
                                    (pemerhatian dibuat selama ½ -1 jam oleh ahli)

Alat                   :         Tiada

Objektif              :       Pelajar dapat melihat kesan senyuman dan salam yang dimulakan
apabila berjumpa dengan orang yang tidak dikenali
.


Langkah:

  1. Apabila tiba ke destinasi yang ditetapkan,pelajar akan dibawa ke dewan untuk
dipertemukan dengan kelompok sasaran yang dilawati.

  1. Beberapa kumpulan ahli ini memulakan perhubungan dengan melemparkan
a-senyum saja
b- salam tanpa senyum
c-salam dan senyum

  1. Cuba rasakan apa kesan yang diperolehi dengan menyebarkan 2(a).(b) dan (c)

  1. Apabila balik semula ke lokasi kursus dapatkan maklumat tentang kesan
yang diperolehi.
Dicatat oleh ubk seiring di 11:46 PTG
E-melkan IniBlogThis!Kongsi pada XKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest
Label: PRS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)

BARISAN GURU SMKSN

Guru Lelaki --> 38
Guru Perempuan --> 82
Jumlah Keseluruhan --> 120

ENROLMEN PELAJAR SMK SERI NERING

Pelajar Lelaki --> 783
Pelajar Perempuan --> 846
Jumlah Keseluruhan --> 1629


Halwa telinga..sila klik

Carian

Penyumbang

  • Nana
  • ubk seiring

Waktu solat

Solat-solat sunat

  • http://www.tayibah.com/eislam/solatsunat.htm

Alunan Zikir


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

Doa-doa harian

  • http://doaharian.blogspot.com

MASA ITU EMAS

Arkib Blog

  • ▼  2011 (108)
    • ▼  November (83)
      • Laporan Aktiviti Unit Bimbingan & Kaunseling 2011
      • Program Pasca PMR 2011:Pertandingan Badminton Bere...
      • Program Pasca PMR 2011:Peraduan Melukis Poster sem...
      • Program Pasca PMR 2011:Peraduan Teka Silangkata se...
      • Kursus Merekayasa Pembimbing Rakan Sebaya Pkt Nege...
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 6 Bawah
      • Program Motivasi Peperiksaan PMR/SPM 2011
      • Program Bual Bicara:Meniti Jejak Kecemerlangan Ber...
      • Program Gerakan Keremajaan Murid Perempuan Tkn 1 - 6A
      • Majlis Temu Murni PMR/SPM/STPM 2010
      • Taklimat Kemasukan ke IPTA pelajar lepasan STPM 2010
      • Program Bual Bicara:Meniti Jejak Kecemerlangan Ber...
      • Laporan Pencapaian Persatuan Pembimbing Rakan Seba...
      • Laporan Pencapaian Persatuan Pembimbing Rakan Seba...
      • Laporan Aktiviti Persatuan Pembimbing Rakan Sebaya...
      • Pertandingan Roket & Paracute Antara kelab/Persatu...
      • Bengkel Kecemerlangan Pelajar Halus STPM Siri 1
      • Program Gerbang Kerjaya Hospitaliti & Kembara Ke D...
      • Hari Kerjaya Dalam Bidang Sains Kesihatan
      • Bengkel Kecemerlangan Pelajar Halus STPM Siri 2
      • Seharum Seroja 6 Atas
      • Seharum seroja 3
      • Seharum Seroja 5
      • Senarai Ahli PRS Tahun 2011
      • AJK PRS Tahun 2011
      • Teknik Mencari kerjaya yang sesuai berdasarkan kae...
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 4,2011
      • Terapi Warna
      • 22 Makanan yang baik untuk minda
      • Petua kuatkan daya ingatan
      • Kekuatan Sedekah
      • Bina peribadi ketika makan
      • Hanya Ingin Mengingatkan
      • Tips untuk merubah perlakuan negatif demi kesejaht...
      • Senyum Satu Sedekah
      • Minggu Tautan Kasih Pelajar Tkn 1,2011
      • Lokasi SMKSN
      • Program Matrikulasi Sesi 2011/2012
      • Kelebihan Tingkatan 6
      • Solatlah Kamu Sebelum Kamu disolatkan
      • Bagaimana Memotivasikan Diri Sendiri
      • Barisan Pentadbir SMKSN
      • Anda sedang bercouple?
      • Anda Ingin Bercinta?
      • Cara Mengurus Kemarahan
      • Cara Menangani Marah
      • Pengenalan PRS
      • Modul Latihan PRS Unit 4
      • Modul Latihan PRS Unit 3
      • Modul Latihan PRS Unit 2
      • Modul Latihan PRS Unit 2
      • Modul Latihan PRS Unit 1
      • Kerjaya Dalam Bidang Sains Teknologi
      • Pekerjaan Mengikut Kelayakan Akademik
      • Persediaan Terakhir Menjelang Peperiksaan
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIKAN MAT...
      • SENARAI KURSUS-KURSUS YANG BERKAITAN/MENGAPLIKASIK...
      • Teknik Pengurusan Masa
      • Teknik Mengambil Nota
      • Teknik Ulangkaji Yang Berkean
      • Belajar Berkumpulan
      • Teknik Mengulangkaji
      • Teknik Menguatkan Ingatan
      • Senarai Pelajar STPM 2010 yang berjaya melanjutkan...
      • Senarai Pelajar SPM 2010 yang berjaya melanjutkan...
      • Lagu PRS
      • Kemana Selepas SPM
      • Pelajar Cemerlang STPM Tahun 2010
      • Pelajar Cemerlang SPM Tahun 2010
      • Kenali GBK(Bendahari)
      • Kenali GBK (Pen SU)
      • Kenali GBK (SU)
      • Kenali Ketua Kaunselor SMKSN
      • keluasan kawasan sekolah
      • sejarah perkembangan sekolah hingga sekarang
      • sejarah sekolah SMKSN.
      • lagu sekolah
      • moto sekolah
      • piagam sekolah
      • misi sekolah
      • Visi sekolah
    • ►  Oktober (23)
    • ►  Januari (2)

Online users

Online Users

Jumlah Paparan Halaman

Pengikut


ShoutMix chat widget
get this [close]

Kaunselor kanan SMK Seri Nering

Kaunselor kanan SMK Seri Nering
Tn Hj Mohamad Fauzi Alias

Barisan GBK SMKSN

Barisan GBK SMKSN
Pn Norhayati Mohamed Daud,Pn Hasmaliza Harun,Pn Norzuriana Madri,Tn Hj Mohamad Fauzi Alias

Carian mengikut label

  • Aktiviti PRS (6)
  • Aktiviti UBK (28)
  • Kemahiran belajar (11)
  • Maklumat GBK (5)
  • Maklumat Perkhidmatan (6)
  • Maklumat Sekolah (14)
  • Motivasi (5)
  • PRS (9)
  • Psikososial (4)
  • Tazkirah (6)
  • kerjaya (10)
Backgrounds & Purple Backgrounds
Tema Tetingkap Gambar. Dikuasakan oleh Blogger.